Satınalma'da
e-İhale Dönemi;
Gelişen dünyada artık büyük şirketler hem dış kaynak yöntemini hem de çevrimiçi
çözümleri tercih ediyor. E-ihale sistemi son dönemde hayatımıza giren
teknolojilerden bir tanesi. TTNET de e-ihale sistemini kullanan şirketlerden bir
tanesi. Satın alma operasyonlarında e-ihale yöntemini de kullandıklarını
belirten TTNET Tedarik Zinciri Direktörü Dr. M. Zeki Mahmutoğlu, "Bu
sayede tedarikçilerimizle çevrimiçi bir platformda şartnamelerimizi
paylaşabiliyor, teklif toplayabiliyor ve en önemlisi tedarikçilerimize
adil ve şeffaf bir ortamda rekabet etme avantajı sağlıyoruz" dedi. Mahmutoğlu,
"E-ihale yöntemini kullanmaya başladığımızdan bu yana, satın alma
süreçlerimizde önemli bir hız kaydettik. Bu sayede belki haftalar sürebilecek
pazarlık ve satınalmasüreçlerimizi 20 dakika ile 1 saat içerisinde
sonuçlandırabiliyoruz. Diğer yandan tedarikçilerimiz, rekabet koşullarını
şeffaflık içinde örebildiklerinden hızlıca aktive olabiliyor ve
tekliflerini revize edebiliyorlar. Bu sayede önemli bir maliyet avantajı da
yakalanıyor.
Tüm tedarikçilere eşit uzaklıkta durulması, her
tedarikçinin ihaleyi kazanması için ne yapması
gerektiğinin ya da kaybederse neden kaybettiğinin belli
olması kişilere bağımlı olmak yerine sürdürülebilir ve
kurumsal bir ihale yöntemi sunuyor. Dolayısıyla; e-ihale
yöntemiyle şeffaf bir ortamda kaliteli, hızlı ve
avantajlı bir sonuç ortaya çıkıyor" şeklinde görüş
belirtti. Dünyada yeni eğilim e-ihale Fortune 1000
listesindeki şirketlerin yüzde 90'dan fazlasının e-ihale
yöntemini kullandığını ifade eden Mahmutoğlu,
"Türkiye'de ise uygulama henüz bu kadar yaygın değil.
Biz ülkemizde bu uygulamayı kullanan ilk şirketlerden
biriyiz. Yöntem 2002 yılında başladı, 2006 yılına kadar
gelişme aşamasını devam ettirdi. Özellikle de 2008 krizi
sonrasında kullanım ciddi oranda arttı. Krizler bizi
daha verimli çalışmaya ve satın alırkenzorluyor. e-ihale
de tam olarak kazanmanızı sağlayan bir araç. E-ihale hem
dünyada hem de Türkiye'de bu konuda uzmanlaşmış,
profesyonel şirketlerden hizmet alınarak
gerçekleştiriliyor. Size hem teknik altyapıyı
sağlıyorlar hem de geçiş sürecinde danışmanlık veriyor"
dedi.Web üzerinden 20 dakikada ihale;
Dr. M. Zeki Mahmutoğlu e-ihale sistemini şu şekilde
özetledi: "Bir satın alma operasyonumuz olduğunda ilk
olarak şartnameleri ve e-ihaleye katılmasını istediğimiz
tedarikçilerin listesini e-ihale hizmetini aldığımız
şirkete bildiriyoruz. Tedarikçiler belli bir tarihe
kadar şartnamelerimizi inceliyor ve e-ihale başlangıç
fiyatlarını sisteme giriyor. Daha sonra belirlenen tarih
ve saatte e-ihale başlıyor. Yeni bir teklif revizyonu
gelmemesi durumunda ihale sonuçlanıyor. Şirket
tarafından ihale bize raporlanıyor. Daha sonra sipariş
aşamalarına geçiyoruz."
Dağınık Masalar İşverenlerin Cebini Yakıyor;
ABD'de yapılan bir araştırma, iş yerlerinde
masalarını dağınık tutan çalışanların işverenlerine milyarlarca
dolar zarar ettirdiğini ortaya çıkardı. Ofisteki masasınız ne
durumda? Her şey yerli yerinde mi? Küçük not kağıtları dahil, her
gün işyerinden çıkarken, masanızı düzenleyip mi çıkıyorsunuz yoksa
masanız savaş alanını mı andırıyor?
Patronlarınız ne kadar düzensiz olduğunuzla
yakından ilgileniyor olabilir. Çünkü ofis ürünleri üreten Brother
International adlı bir şirketin yaptığı araştırmaya göre, masaların
dağınık olması çalışanlara mesai sırasında zaman kaybı yaşamasına,
dolayısıyla işverenlerin de zarar etmesine neden oluyor.
Şirketin ABD Çalışma Bakanlığı'ndan aldığı verilerle desteklediği
çalışması, masanın dağınıklığı yüzünden çalışanların aradıkları
ürünler için harcadığı zaman ABD iş dünyasına yılda 177 milyar
dolara mal oluyor. Dağınık çalışanların bir yılda masalarında
hem de bilgisayarlarında aradıkları şeyleri bulmak için 76 saat
harcadıklarının ortaya çıktığı çalışmada, 10 çalışandan 3'ünün
önemli bir dosyayı kaybettiklerini, 4 çalışandan 1'inin telefonu,
hesap makinesi ya da flaş disklerini kaybettiklerini ortaya çıkardı.
Kendilerine de Zarar Veriyorlar;
Bazı zamanlarda, çalışanların dağınıklıkları kendilerine de zarar verebiliyor.
Brother International'ın çalışmasına katılanlardan yüzde 30'u, iş gezilerinde
yaptıkları harcamaların makbuzlarını unuttukları için masraf ödemeleri
alamadıklarını söyledi. Şirketin araştırmasına göre, 10 çalışandan 9'u,
çalıştıkları alanlar düzensiz olduğunda daha verimsiz çalıştıklarını söylüyor.
10 kişiden 8'i ise, dağınık bir çalışanın bütün ofisteki verimliliği
etkileyeceğine inanıyor.
Kâğıtsız e-ihale dönemi başladı!
E-devlet dönüşümü kapsamında Başbakanlığın
öncelikli 11 e-devlet projesinden biri olan EKAP (Elektronik Kamu Alımları
Platformu) projesi uygulamaya kondu ve resmen e-ihale dönemi başlamış oldu. Kamu
İhale Kurumu'nun EKAP projesi kapsamında ihalelerde e-imza kullanılarak
yılda 50 milyar TL tasarruf yapılması planlanıyor. Kamu İhale Kurumu'nun EKAP
projesiyle ihalenin yayınlanması, tekliflerin toplanması ve sonuç bilgilerinin
yayınlanması gibi tüm süreçler, elektronik imza yardımıyla sayısal ortamda
gerçekleştiriliyor ve süreç çok daha sağlıklı işliyor. Türkiye'de yılda 150 bin
ihale yapılıyor ve yaklaşık 25 bin şirket ihaleye katılıyor. Tüm bu ihalelerin
sayısal ortamda yapılması yüzde 20 tasarruf sağlanması anlamına geliyor ve yılda
50 milyar TL tasarruf edileceği tahmin ediliyor. Çünkü bu sistem kamu ve
sektörün yüz yüze gelmesini engelliyor, tüm süreç sayısal ortamda şeffaf bir
şekilde işliyor.
Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Türkiye'deki elektronik ihale sisteminin, pek çok
uluslararası platformda
örnek uygulamalar arasında gösterilmeye
başlandığını belirtti.
Maliye Bakanı Mehmet
Şimşek, Türkiye'deki elektronik
ihale sisteminin, pek çok
uluslararası platformda örnek
uygulamalar arasında
gösterilmeye
başlandığını belirterek, Türk ihale
sisteminin, yakın coğrafyadaki dost ve kardeş ülkelere de
model
olabileceğini söyledi.
Şimşek, Kamu İhale Kurumunun
tecrübelerinden yararlanmak, hukuki
altyapının ve ihale sürecinin geliştirilmesini sağlamak
amacıyla Türkiye'yi ziyaret eden Kosova Kamu
Yönetim Bakanı Mahir Yağcılar ve Kosova Kamu İhaleleri Düzenleme Komisyonu
üyeleriyle öğle yemeğinde bir araya geldi.
Bakan Şimşek, Kamu İhale Kurumunun, yerine
getirdiği görevin bilincinde olarak, kamu
kaynaklarının verimli
ve etkin kullanılmasına
ve alımların saydam ve
güvenilir bir
ortamda yapılabilmesine yönelik
çalışmalarını yaklaşık 10 yıldır aralıksız
bir şekilde sürdürdüğünü söyledi.Kamu İhale
Kurumunun, kendisinden beklenen görevleri en
iyi şekilde yapabilmek amacıyla, yüksek bir
kurumsal kapasiteye ulaştığını, kamuya ve
özel sektöre
daha iyi hizmet
sunmak için kurumsal kapasite artırma
çalışmalarını da aralıksız bir şekilde devam
ettirdiğini ifade eden Şimşek,ihale
işlemlerinin etkin, şeffaf ve hızlı bir
şekilde yürütülmesi, işlem
maliyetlerinin azaltılması,
ihalelere katılımın ve
rekabetin artırılmasının en etkin
yollardan birisinin de
elektronik ihalenin hayata
geçirilmesi olduğunu belirtti.Yapılan
araştırmaların,
elektronik ihaleye geçilmesiyle,
alıma taraf olan kamu kurumları ile
isteklilerin yıllık kamu alımları
tutarının yüzde 20'sine varan bir
oranda
tasarruf sağlandığını gösterdiğini
anlatan Şimşek, bugün itibarıyla yapılan
çalışmaların meyvesini
verdiğini ve Türkiye'nin öz kaynakları ve
insan
gücüyle geliştirilen
Elektronik İhale Platformunun, pek
çok uluslararası
platformda örnek iyi
uygulamalar arasında
gösterilmeye başlandığını kaydetti.
Şimşek, bu çerçevede
Avrupa Birliği,
Avrupa Yatırım
ve Kalkınma Bankası,
Dünya Ticaret
Örgütü gibi uluslararası kuruluşlar
tarafından düzenlenen
elektronik
ihale ile ilgili toplantılarda Türkiye'deki
Elektronik İhale sisteminin
katılımcı ülkelere anlatılmasının
istendiğini anlatan Şimşek, şunları
kaydetti: "Elektronik İhale dahil olmak
üzere Türk ihale sistemi, Türkiye'nin yakın
coğrafyasındaki dost ve kardeş ülkelere
model olabilecek durumdadır. Nitekim
aralarında Rusya, Ukrayna, Bulgaristan,
Polonya, Romanya gibi ülkelerin yer aldığı
29 üye ülke arasından Türkiye, kamu alımları
alanında; uluslararası mevzuatlarla uyum,
anlaşılabilir gelişmiş mevzuat yapısı,
uygulama kapasitesi, kurumsal kapasite gibi
kriterleri esas alan değerlendirme sonucunda
2011 yılında birinci seçilmiştir"
|